KŐSZEGI ZSUZSANNA

Stresszoldás, önismeret, kineziológia

Hangold fel magad!

2018. december 20. - Kőszegi Zsuzsanna

A legtöbbünk rengeteg időt tölt azzal, hogy aggódik a jövő miatt, gondolatban újrajátssza a múltat és általánosságban véve inkább az élet azon részeire fókuszál, amelyekkel elégedetlen. A negatív és nem kívánt gondolatok meggátolhatják, hogy élvezd az életet, elterelhetik a figyelmedet a fontos dolgokról és leszívhatják az energiádat. Emellett aggodalmaskodóvá és lehangolttá tehetnek.

Aeron Beck viselkedéskutató pszichológus szerint, az emberek szemléletmódja és hiedelmei alapvetően meghatározzák az érzelmi reakcióikat és a viselkedésüket. Ez azt jelenti, hogy ugyanannak az eseménynek különböző jelentése lehet az egyes emberek számára.

A különböző pszichés megbetegedések esetén zavart szenved az információfeldolgozás, és így az események és történések torzult, félreértelmezett jelentést nyernek. Ennek következményeként alakulnak ki a különböző negatív érzelmi állapotok.

A hangulatunkat számos külső és belső tényező befolyásolja, ami hatással van arra, hogyan éljük meg egy-egy napunkat. Ha időről időre úgy érezzük, a hangulatunk átveszi a kontrollt az érzéseink és a gondolataink felett, és egyik rossz nap következik a másik után, nem szabad elfelejtenünk, hogy sok olyan eszköznek vagyunk a birtokában, ami segít túllendülni a nehéz időszakokon. A legjobb hangulatjavító pedig gyakran a viselkedésünk módosítása lehet, és az, ha tudatosan a kezünkbe vesszük az irányítást.

Jó hír, hogy ha elszántan gyakorolsz, a negatív gondolkodási mintázatokat olyan gondolatokra cserélheted, amik ténylegesen segítenek rajtad. Íme 5 mód a negatív gondolatokkal való megküzdéshez:

Hangold fel magad!

Ismerd fel a torzításokat a gondolkodásodban! Az elménk rendkívül leleményesen és kitartóan képes meggyőzni minket olyasmiről, ami valójában nem is igaz. Ezek a hibás gondolatok megerősítik a negatív gondolkodásmódot. Ha azonban felismered őket, megtanulhatod, hogy hogyan kerekedj felül rajtuk! Íme néhány gyakori gondolkodási torzítás:

  • A dolgok fekete-fehérben látása – mindent vagy így, vagy úgy látni, átmenetek nélkül
  • Személyessé tétel – az a feltételezés, hogy bármiért, ami rosszul sül el, te vagy a hibás
  • „Szűrő” gondolkodás – csak a helyzet negatív oldalának meglátása
  • Katasztrofizálás – az a feltételezés, hogy a lehető legrosszabb dolog fog megtörténni

Hagyd az ítélkezést! Nem tudatosan, de mindannyian megítélünk másokat és saját magunkat is. Ha fel tudsz hagyni ezzel (ami nem könnyű, de lehetséges), sokkal kényelmesebben fogod érezni magad. Egy jó technika erre a „pozitív ítélkezés”: ha észreveszed, hogy negatívan ítélsz meg egy személyt, egy szituációt, vagy saját magadat, keress pozitív jellemzőket is!

Koncentrálj az erősségeidre! Az emberi természetből fakadóan hajlamosak vagyunk hosszasan elidőzni a negatívumoknál és átsiklani a pozitívumok felett. De minél többet gyakorlod, hogy az erősségeidre fókuszálj és ne a hibáidon rágódj, annál könnyebben fogod pozitívan látni saját magadat és az életedet. Ha azon kapod magad, hogy keményen ítéled meg a személyiségedet, vagy a cselekedeteidet, állj meg egy pillanatra, és gondolj valamire, amit szeretsz önmagadban!

Kérdőjelezd meg a negatív gondolatokat! Állj meg és értékeld a hitelességüket! Gondolj bele, hogy hogyan reagálnál, ha egy barátod beszélne így magáról! Valószínűleg cáfolnád a negatív látásmódját. Alkalmazd ezt a logikát a saját gondolataidra is!

Távolodj el a negatív gondolatoktól! Ennek egy módja, hogy engedélyezel magadnak egy bizonyos időtartamot (mondjuk 5 percet), amit az adott gondolatra szánsz. Ezután tarts szünetet, összpontosíts másra és haladj tovább a napoddal!

Hidd el, az útkeresés bátor dolog és annak legalább olyan fontos része az, hogy felismered és elfogadod azt, ami neked nem működik, ahhoz ne ragaszkodj görcsösen.

Gyakorold a pozitív gondolkodást, a hála érzése különösen sokat segít. Már maga a mosolygás is optimistábbá, boldogabbá tesz. Ezen alapvető közérzet javító tippek mellett, érdemes lehet a meglévő probléma mértékének megfelelő szintű szakember hathatós segítségét igénye venni.

Ha készen állsz találkozni önmagaddal várlak szerettel. Jelentkezem